30.03.2020

Tiedote koronaviruksen vaikutuksesta oppilaitoksemme toimintaan (päivitetty 30.3.)

Päivitys koronavirustiedotteeseen 30.3.2020

Maan hallitus on antanut uusia ohjeistuksia koronavirusepidemian hillitsemiseksi, ja tämänhetkisen tiedon mukaan mukaan koulut ja oppilaitokset pysyvät suljettuina 13.5. asti. Jatkamme opetusta ja työskentelyä etänä, ja annamme opiskelijoillemme uusia ohjeita tarpeen mukaan. Myös opiskelijahuoltopalvelut ovat tarjolla etänä 13.5 asti. aikaisemman ohjeistuksen mukaisesti. Kevään valmistujaisjuhla on siirretty syksylle ja lähetämme kutsut tänä keväänä valmistuville opiskelijoille sen jälkeen kun päivämäärä varmistuu.

___________________________________________________
Päivitys koronavirustiedotteeseen 17.3.2020

Elämme poikkeuksellisia aikoja. Maan hallitus linjasi 16.3., että kaikki Suomen koulut suljetaan ke 18.3. – ma 13.4.2020. Ylioppilaskirjoitukset pidetään normaalisti aiemmin ilmoitetun aikataulun mukaan.

Mercuria haluaa turvata opetuksen järjestämisen ja olemme siirtyneet etäopiskeluun eKampustamme hyödyntäen. Tarvittavat ohjeet opintojesi etenemiseen saat omalta HOKS-ohjaajaltasi. Seuraa tarkasti Wilma-viestejä, tiedotamme sitä kautta ajankohtaisista asioista. Työelämäjaksoista on tänään lähetetty ohjeet Wilmaan.

Haluamme ensisijaisesti turvata keväällä valmistuvien opiskelijoiden mahdollisuuden suorittaa tutkinto loppuun.

Tsemppiä kaikille! Noudatathan tämän poikkeuksellisen tilanteen ohjeistuksia parhaasi mukaan. Meidän kaikkien yhteisellä panoksella voimme vaikuttaa koronaepidemian leviämisen estämiseen ja ikäihmisten sekä riskiryhmäläisten hyvinvointiin.

Tukekaa toisianne, opiskelkaa ahkerasti ja suhtautukaa luottavaisin mielin tulevaisuuteen!

Tiina Immonen, rehtori

____________________________________
13.3.2020

Mercurian johto on päättänyt siirtyä etäopetukseen kaikkien opetusryhmien osalta ensi viikon tiistaista lähtien ajalle 17.-20.3.2020. Aloitamme viikon maanantaina 16.3. opiskelijoiden ryhmänohjaustunnilla (HOKS-tunti), jossa käymme läpi ensi viikon etäopiskeluun liittyvät järjestelyt. Kaikkien läsnäolo on suositeltavaa, mutta jos opiskelija tuntee itsensä sairaaksi tai tietää altistuneensa koronavirukselle, niin siinä tapauksessa opiskelijoita pyydetään olemaan yhteydessä omaan ohjaavaan opettajaansa.

Työelämäjaksolle lähtevät, tai siellä olevat opiskelijat on ohjeistettu noudattamaan työpaikan käytäntöjä koronavirusepidemiaan liittyen. Jos työskentely yrityksissä oleellisesti muuttuu tai estyy epidemian vuoksi, tai opiskelija tietää kuuluvansa riskiryhmään, pyydetään heitä olemaan yhteydessä omaan ohjaavaan opettajaansa.

Haluamme turvata kaikkien meillä opiskelevien ja työskentelevien hyvinvoinnin, ja teemme tarpeellisia opetukseen ja työskentelyyn liittyviä järjestelyjä ohjeistusten mukaisesti. Lisätietoja asiasta antaa rehtori Tiina Immonen (040 522 8524) tiina.immonen@mercuria.fi

12.3.2020

Suomen hallitus piti tänään tiedotustilaisuuden suositeltavista toimenpiteistä koronavirusepidemian etenemisen ehkäisemiseksi. Olemme Mercuriassa päättäneet panna toimeen hallituksen ohjeistuksia matkustukseen ja yleisötilaisuuksien järjestämiseen liittyen, ja kaikkia Mercuriassa opiskelevia ja työskenteleviä kehotetaan välttämään matkustamista 31.5. asti.

Opiskelijoiden ulkomaan työelämäjaksot keskeytetään ja opiskelijat kotiutetaan Euroopan eri maista lähipäivien aikana. Ulkomailta kotiutetut opiskelijat ovat etäopetuksessa kahden viikon ajan kotimaahan saavuttuaan. Myös oppilaitokseemme suuntautuvat ulkomaisten ryhmien vierailut on toistaiseksi peruttu.

Kotimaan työelämäjaksot jatkuvat toistaiseksi alkuperäisten suunnitelmien mukaisesti. Myös myöhemmin kevään aikana alkavat kotimaan työelämäjaksot on tarkoitus saada toteutumaan aiotulla aikataululla. Opiskelijoiden ohjaavat opettajat ovat yhteydessä työpaikkoihin, joissa noudatetaan pääsääntöisesti yrityksen koronavirusohjeistuksia.

Mercuriassa ei ole todettu altistumista koronavirukselle, mutta haluamme tehdä kaikkemme viruksen leviämisen estämiseksi. Kehotamme opiskelijoita kuljettamaan tietokonetta kodin ja koulun välillä joka päivä mahdollista etäopetusta varten. Haluamme turvata myös meneillään olevat ylioppilaskirjoitukset, joten tiedotamme mahdollisesta koko koulua koskevasta etäopiskelujaksosta mahdollisimman pian.

Lisätietoja antavat rehtori Tiina Immonen (040 522 8524) ja apulaisrehtori Markus Oedewald (050 350 6956). Mikäli epäilet altistuneesi koronavirustartunnalle tai lähipiirissäsi on todettu altistuminen, ole välittömästi yhteydessä rehtori Tiina Immoseen, joka on tavoitettavanasi kaikkina vuorokauden aikoina.