Heading hidden

Mercurian hankkeet

Liiketoiminnan perustutkinto myös työn ohessa.

Mercuria kauppaoppilaitos Oy on aktiivinen hanke- ja kehitystoiminnassa. Mercurian hanke- ja kehitystoiminta painottuu erilaisten opetus-ja oppimismenetelmien kehittämiseen ja uudistamiseen. Toimintamalli perustuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja muiden oppilaitosten kanssa. Lisäksi Mercuria on aktiivisena toimijana useissa verkostoissa.

Voit lukea tarkemmin sekä käynnissä olevista että jo päättyneistä hankkeista klikkaamalla hankkeen nimeä allaolevasta listasta.

Käynnissä olevat hankkeet

Yhdessä Parasta -hankkeessa pyritään hyödyntämään Parasta osaamista- ja Parasta palvelua-kehittämisohjelmissa luotuja materiaaleja kolmella osa-alueella: HOKS-prosessin, koulutus- ja oppisopimusprosessin sekä työelämässä oppimisen prosessin kehittämisessä. 

1. HOKS-prosessi

HOKS-prosessin toteuttaminen yksilöllisten osaamistarpeiden mukaisesti, että opiskelijalla on mahdollisuus opiskella kokonaisia koulupäiviä ja -viikkoja. Tavoitteena on tunnistaa erilaiset tarpeet ja tukea erityisesti keskeyttämisuhan alla olevien opiskelijoiden opintojen loppuun saattamista.

Monipuolisia oppimisympäristöjä käsitteleviä materiaaleja hyödynnetään kehittämällä Mercurialle joustava oppimisympäristö, jota käytetään opintojen henkilökohtaistamisessa yrittäjyyspolulle. 

Lisäksi luodaan Yhdessä -hankkeissa tuotettuihin materiaaleihin pohjautuva koulutuspaketti HOKS-ohjaajille erilaisten valmiuksien tunnistamiseen ja palautteen antamiseen. Tuloksena kehittämisellä saavutetaan ja tunnistetaan paremmin opiskelijat, jotka tarvitsevat tavanomaista enemmän tuki- ja ohjaustoimia opintojen eri vaiheissa. 

2. Koulutus- ja oppisopimusprosessi

Tavoitteena asiakaslähtöisen ja yhdenmukaisen oppisopimus- ja koulutussopimusprosessin käyttöönotto mahdollisimman laajasti. 

Työelämässä oppimisen muistilistat päivitetään Mercurian tarpeita ja ulkoasua vastaaviksi ja ne otetaan käyttöön oppilaitoksessa. 

Lisäksi keskeisenä osana prosessissa on työpaikkaohjaajien kouluttaminen. Työpaikkaohjaajien koulutus on mallinnettu hyödyntäen Parasta Osaamista-materiaaleja ja Mercurialla olemassa oleva Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen -kurssi on päivitetty eKampuksella mallinnus huomioiden. Koulutusta pilotoidaan Mercurian keskeisten työelämäkumppaneiden kanssa. 

3. Työelämässä oppimisen prosessi

Työpaikalla järjestettävän koulutuksen yhdenmukaisen palveluprosessin toimintamallin käyttöönotto mahdollisimman laajasti. 

Mercurian työelämäkumppanuuksien toimintamalli on rakennettu. Tähän sisältyy malli yhteiskehittämisestä. Mallintamisessa hyödynnetään Parasta-materiaaleja, kuten Kehitämme kumppanuutta-materiaaleja. Toimintamallia pilotoidaan Mercurian keskeisten työelämäkumppaneiden kanssa. 

 

Hankevastaava Mercuriassa: työelämäkoordinaattori Tomi Rytkönen 

Hankeaika: 1.6.2020 – 30.4.2022 

Rahoittaja: Opetushallitus 

Kumppanit: Mercuria on osana hankkeen etelän alueverkostoa, jota koordinoi Vantaan ammattiopisto Varia. Mukana hankkeen ryhmässä ovat myös Management Institute of Finland MIF Oy, Helsinki Business College Oy, Ammattiopisto Live, Perho Liiketalousopisto, Ava-akatemia, Seurakuntaopisto, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Kiinteistöalan koulutuskeskus Kiinko sekä Jollas-Opisto Oy. 

The project addresses the opportunity of boosting the confidence and business skills of the young generation who are interested in business and who possess entrepreneurial skills and business thinking. The project will foster the global approach to thinking and support students in developing international business teams and ideas. 
 
Project activities, outputs and results are based on the creation, development and implementation of international business teams and business projects. Teams will bring together young people from Finland, Estonia and Latvia, each offering their own unique, personal and professional contributions to the business team.  
 
In a nutshell, the objectives of the project are to motivate students and boost their confidence of thinking globally, strengthen and support teachers - youth entrepreneurship professionals and share the “Teaming UP” programme throughout the Central Baltic region.  

Watch the introductory video below:
https://www.youtube.com/watch?v=bT41JvjqkF8
 
Number of participating students (mobilities): 60 (20 Mercuria, 20 Valga County Vocational Training Centre, 20 Valmiera Vocational Training Centre 
 
Project period: 1.7.2020  31.5.2022 
 
Funder: INTERREG Central Baltic 
 
Coordinator: Valmiera Development Agency 
 
Partners: Mercuria Business College (FI), Valmiera Development Agency (LV)Valga County Vocational Training Centre (EE), and Valmiera Vocational Training Centre (LV) 

Total project budget: 538966,29€
Mercuria's budget: 234734,79€
 
Persons in charge in Mercuria:
project manager Minna Vidgren, communication officer Kaisa Paavola, responsible teacher Aini Honkanen

Context/background of project:

As VET schools we should be able to offer motivating and meaningful learning paths for all students with totally different backgrounds, experiences, know-how and dreams. At the same time society is digitalizing and we should find our unique ways of using eLearning in VET and learn to use it as there are big differences between schools. All this has to be done with less money than before due to VET budget cuts in many countries. In this project we will find solutions to these and some other challenges.


Objectives:

STUDENTS (INCL. STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS)

1) with different backgrounds learn VET and life-learning skills and study individually customized part of VET degree by establishing and running sustainable startup company in internationally mixed group of 4 students (FI, DE, NL, SP), learning flexibly in 3 intl learning environments (company, school, eKampus), and selling their products (incl. webstore)

2) will be coached by unique company advisor and international teacher

3) in host countries are able to participate (no mobilities)

REAL COMPANIES

4) coach students’ sustainable startups and learn coaching skills

5) get students to learn in their companies

TEACHERS

6) learn new mindset to work as supporting coach and new know-how and skills how to customize students’ learning paths and how to coach intl students in 3 learning environments (school, company, eKampus) (using service design tools)

7) in host countries are able to participate (no mobilities)

SCHOOLS

8) get new service designed way and know-how to custom studies (way of learning/suitable learning environments)

9) participating students graduate on time and become employed

VOCATIONAL EDUCATION IN GENERAL

10) improve the brand of vocational education in Europe

Number of participating students: 32 students (8 Finnish, 8 Dutch, 8 German, 8 Spanish)

Project period: 1.9.2019-31.12.2021

Funder: Erasmus+ KA2 (Strategic partnerships for vocational education and training) – Opetushallitus

Coordinator: Mercuria kauppaoppilaitos Oy

Partners:

Schools: Mercuria (FI), Alfa-college (NL), Collegi Badalones (SP), Louis Schroeder Schule (DE)

Companies: Heavenlinen (FI), Maiham (FI), Fab Lab Bcn (SP), Een paar ontwerpers (NL), Skills Finland (FI)

Persons in charge in Mercuria:  coordinator Kaisa Paavola, responsible teacher Mika Orenius, e-Learning Markus Oedewald

VIDEO (description of the project): https://youtu.be/8sVYA5e3vcA

Website of the project: www.cminds.pro

Skills in action! – Opiskelijat ja opettajat oppimassa kansainvälisiä työelämätaitoja ja kansainväliset yritykset oppimassa ohjaustaitoja

Hankkeen tavoitteet ja keinot tavoitteiden saavuttamiseksi:

  1. eOPPIMINEN, eOHJAUS JA eHOKSAUS OSANA KANSAINVÄLISTÄ TYÖELÄMÄJAKSOA

Keinot: Kehitetään eKampuksen nykyisten Ulkomaan työelämäjaksolle sekä -työelämäjaksolla -kurssien opiskelumallia ja sisältöä. Rakennetaan eKampusta hyödyntävä malli, jossa joustavuus ja laadukkuus toteutuu opiskelijan kv-työelämäjakson a) hakuvaiheessa (esim. haku 24/7), b) oppimisvaiheessa (esim. yksilöllinen kesto, eKampuksen oppimateriaali, tehtävät, ohjaus)), c) ohjausvaiheessa (esim. face-to-face, videoneuvottelut, HOKSin päivitys), d) arviointivaiheessa.

  1. UUDEN KANSAINVÄLISESSÄ TYÖYMPÄRISTÖSSÄ TYÖSKENTELYYN LIITTYVÄN

TUTKINNON OSAN (15 OSP) RAKENTAMINEN JA SEN OPISKELU OSANA KV-TYÖELÄMÄJAKSOA

Keinot: Luodaan uusi Working in International Environment (15 osp) tutkinnon osa (Paikallisiin ammattitaitovaatimuksiin perustuva tutkinnonosa) (sis. ammattitaitovaatimukset, arviointikriteerit, ammattitaidon osoittamistavat sekä MERCURIAn oppimisen toteutustavat) (ks. LIITE 4). Tämän avulla tarjotaan opiskelijoille eväät oman alan kv-työympäristössä työskentelyyn, hyödynnetään erilaisia kv-keinoja osaksi tutkinnon osan oppimista sekä mahdollistetaan läpinäkyvästi kv-osaamisen

tunnistaminen ja tunnustaminen (elinikäinen oppiminen). Tämä vastaa myös tavoitteeseen kehittää osaamisperusteisuutta ja asiakaslähtöisyyttä. Yritykset ja oppilaitokset ovat mukana suunnittelussa. Kurssin rakenne ja sisältö on avointa oppimismateriaalia.

  1. TYÖPAIKKAOHJAAJIEN OHJAUS- JA ARVIOINTIKOULUTUS AJANKOHTAISET TARPEET HUOMIOIVAKSI

Keinot: Luodaan eKampusta ja lähijaksoa hyödyntävä työpaikkaohjaajan koulutus Course for

International work placement instructor, jossa a) kehitetään olemassa olevista sisällöistä ja käytännöistä toimintamalli ja suunnitelma, b) toteutetaan suunnitelma yritysten työpaikkaohjaajien

kanssa. Mallin tavoitteena on kouluttaa ulkomaan työpaikkaohjaajat ja oppilaitosten ohjaajat ohjauksen ja arvioinnin ajankohtaisiin käytäntöihin (sis. sisältö ja välineet)

  1. UUSIEN KV-OSAAJIEN KOULUTUS

Keinot: Järjestetään innokkaille MERCURIAn ohjaajille Uudeksi kv-osaajaksi koulutus. Koulutus sis.

  1. a) kv-ohjauksen periaatteet ja käytännöt sekä englannin kielen opiskelu (eKampus & face to face), b) job shadowing & ohjausharjoitteluliikkuvuus Maltalle (sis. job shadowing yrityksissä, ohjausharjoittelu, englannin kielen opiskelu, workshop), c) oppimisen reflektointi (eKampus & face to face)

 

Hankeaika: 1.8.2019-31.7.2021

Liikkuvuudet: 66 opiskelijaliikkuvuutta ulkomaan työelämäjaksoille, 14 henkilöstön arviointiliikkuvuutta, 6 koulutusliikkuvuutta

Rahoittaja: Erasmus+ KA1 - Opetushallitus

Koordinaattori: Mercuria kauppaoppilaitos Oy

Yrityskumppanit: Ewalds, PAR 1 Golf Service, Costa Sun Guide, Casa Nordic (ES), ESE (MT), Staffpoint, Zoco Home, Senores La Jam (ES)

Koulukumppanit: Collegi Badalones (ES), Utbildning Nord (SE), Alfa-college (NL),

- UUDET: Col·legi Sant Josep (ES), Køge (DK), Louise-Schroeder-Schule (DE)

Hankevastaavat Mercuriassa: koordinaattori Kaisa Paavola, eKampus Markus Oedewald

Aims and ways of doing:

The main aim of this project is to make 90 learners from Finland, Denmark and Estonia to understand what is behind technologies. By understanding the logic of technologies, it becomes also more controllable and makes us feel solution oriented instead of feeling scared or only confused.

In order to achieve the aims we will create, and students will study a blended learning course called

Robotics Beyond Borders (including eLearning, learning by doing with Mehackit maker kit, workshop). By using Mehackit maker kit, students will learn by doing programming and electronics. The Arduino platform can be used with wide variety of components and can be a powerful and fun way for self-expression.

We will organize 3 different course starts with different students. Students will work and learn by doing in

internationally mixed groups and learn also international, business, cooperational and other life learning skills. The courses will include learning by doing workshop either in Ylitornio uppersecondary school (Finland), Tallinn polytechnic school (Estonia) and Køge Business College (Denmark)

Number of participating students (mobilities): 90 students (20 Mercuria, 10 Ylitornion lukio, 30 Køge Business College, 30 Tallinn Polytechnic College)

Project period: 08/2019 - 07/2021

Funder: Nordplus

Coordinator: Mercuria kauppaoppilaitos Oy

Partners: Mercuria Business College (Kauppiaitten Kauppaoppilaitos Oy) (FI) - Vocational College, Køge Business College (DK) - Vocational College, Tallinn Polytechnic College (EE) - Vocational College, Ylitornion lukio (FI) - Upper secondary school (Gymnasium)

Persons in charge in MERCURIA:  coordinator Kaisa Paavola, responsible teacher Hannu Köngäs

Read more at https://www.mercuria.fi/rbb/

LARK 9 - Kohti huippulaatua -hankkeen tavoitteena on parantaa koulutuksen järjestäjien kokonaisvaltaista ja järjestelmällistä laadunhallintaa sekä vahvistaa alueellista verkostoitumista laadunhallinnan kehittämisessä. LARK-hankkeet ovat käynnistyneet vuonna 2012 ja vuonna 2020 käynnissä on jo yhdeksäs LARK-hanke.

Hankkeessa työskennellään kolmella painopistealueella:

  1. Tavoitteena on laadunhallintajärjestelmän eri osa-alueiden arviointi ja kehittäminen osana johtamisjärjestelmää ammatillisen koulutuksen laatustrategian tavoitteiden suuntaisesti. Tavoitteena on myös kehittää organisaatioiden menettelytapoja ja lisätä henkilöstön, opiskelijoiden, kumppaneiden ja sidosryhmien osallisuutta ja osallistumista laadunhallintaan.
  2. Tavoitteena on kehittää asiakkailta saadun palautteen (opiskelija- ja työelämäpalaute) ja muun asiakastiedon hyödyntämistä systemaattisesti toiminnan ja palvelujen laadun parantamisessa.
  3. Tavoitteena on kehittää seuranta-, arviointi- ja tulostiedon keräämistä, julkaisemista, analysointia ja hyödyntämistä. Tavoitteena on myös kehittää sähköisiä tietojärjestelmiä ja tietovarantoja.

Hankeverkosto eli 16 koulutuksen järjestäjää muodostaa painopistealueille kehittämisryhmät, jotka edistävät osahankkeiden tavoitteita verkostoyhteistyön ja vertaisarvioinnin/vertaisoppimisen kautta. Kehittämisryhmien hyvät käytänteet jaetaan hankkeen yhteisissä työpajapäivissä. Hankeverkosto osallistuu aktiivisesti valtakunnallisiin painopistealueiden tapaamisiin ja muuhun työskentelyyn.

 

Yhteisten tavoitteiden lisäksi Mercurian tavoitteena on päivittää hankkeessa laadunhallintajärjestelmä Laatustrategia 2030 tavoitteiden mukaiseksi ja varmistaa, että laadunhallintajärjestelmä kattaa koko toiminnan. Laadunhallintamenetelmiä kehitetään huomioiden strategiset tavoitteet. Lisäksi tavoitteena on suunnitella ja laatia menettelytapoja, joilla varmistetaan, että laadunhallinta on kiinteä osa jokaisen työtä. Myös laatukulttuuria kehitetään luomalla menettelytapoja henkilöstön, opiskelijoiden, kumppaneiden ja sidosryhmien osallistamisen edistämiseksi.

Hankevastaava Mercuriassa: laatupäällikkö Henni Timonen

Hankeaika: 1.1.2020 – 31.12.2021

Rahoittaja: Opetushallitus

Kumppanit:

AVA-akatemia, Careeria Oy, Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Helsingin kaupunki/Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Business College Helsinki, Hyria koulutus Oy, Kanneljärven opisto, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda, Koulutuskeskus Salpaus, Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Perho Liiketalousopisto Oy, Suomen ympäristöopisto Sykli, Yrkesinstitutet Prakticum, TTS Työtehoseura ry, Vantaan ammattiopisto Varia

Koulutuksessa saat tukea maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden valmiuksien, osaamisen ja tuen tarpeiden tunnistamiseen, tuen tarjoamiseen, yksilöllisten opintopolkujen rakentamiseen, ohjaukseen ja opetukseen sekä yhteistyöhön työelämän ja muiden toimijoiden kanssa.

Kielitietoista ohjausta tehostamalla parannetaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimisvalmiuksia, osaamista ja työllistymisvalmiuksia.
Opetushenkilöstön osaamista vahvistetaan maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden oppimisvalmiuksien kehittämiseen, kielitietoiseen ohjaukseen, erityisen tuen tarpeiden tunnistamiseen ja työllistymisen tukemiseen.

 

Kohderyhmä ja hinta
Ammatillinen opetus- ohjaushenkilöstö sekä oppilaitosjohto.
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen täydennyskoulutusta ja täten kohderyhmälle maksutonta.
Toteutustapa
Toteutus on kansallista, koska hankkeen koulutuksiin voi osallistua verkko-opintoina.

Koulutuksen teemoja ovat:

  • Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tuki ja kielitietoinen ohjaus
  • Erityisen tuen tarpeen tunnistaminen ja oppimisen tukeminen
  • Heikot oppimisen perustaidot omaavien opiskelijoiden ohjaus ja tuki
  • Työelämälähtöinen ohjaus - tavoitteena työllistyminen
  • Oppimisvalmiuksia tukevat opinnot ja niiden toteuttaminen.

Imoittautuminen teemoihin Koulutuksen sisältö -välilehden kautta.

Hanke toteutetaan yhdessä MERCURIA kauppiaitten kauppaoppilaitoksen ja Ammattiopisto Liven kanssa.

Lue lisää hankkeen nettisivuilta: http://www.kivatyo.fi/

Puhu johdolle 0.3-hankkeen tavoitteena on kehittää ammatillisen koulutuksen johtamista. Modernilla johtamisella ja esimiestyöllä on merkittävä vaikutus tavoitteiden saavuttamiseen, verkostojen luomiseen ja hyödyntämiseen sekä ennakointiin ja pedagogisen toiminnan laatuun. Puhu johdolle-hankkeessa kootaan yhteen ammatillisen koulutuksen johtajat ja yritysten johtajat verkostoitumaan ja kehittämään yhdessä ammatillisen koulutuksen vaikuttavia johtamiskäytäntöjä.

Hankkeessa on kolme keskeistä tavoitetta:

Tavoite 1: Pedagogisen johtamisen kehittäminen. Keskeinen kysymys on, miten varmistamme ennakoinnin ja osaajien monimuotoisuuden.

Tavoite 2: Verkostojohtamisen kehittäminen. Keskeinen kysymys on, miten varmistamme jakamiseen perustuvan monimuotoisen toimintakulttuurin.

Tavoite 3: Tulevaisuusjohtamisen kehittäminen. Keskeinen kysymys on, miten kehitämme innovointikykyä ja sen johtamista sekä digitalisaation mukaisia johtamisen malleja ja käytäntöjä.

Hankkeen aikana Mercuriassa luodaan pedagoginen strategia ja tiedonhallintamalli, joka tukee pedagogisen strategian toteuttamista. Lisäksi luodaan verkostostrategia sekä pilotoidaan ennakointityökalua tulevaisuusjohtamisen tueksi. Mercurian johtajat ja esimiehet osallistuvat hankeverkoston yhteisiin tapahtumiin, joissa jaetaan ideoita ja kokemuksia.

Hankevastaava Mercuriassa: kehitysjohtaja Tarja Mykrä

Hankeaika: 12.12.2018 – 31.12.2020

Rahoittaja: Opetushallitus

Kumppanit: Helsingin kaupunki (koordinaattori), Amiedu, Vantaan kaupunki/Vantaan ammattiopisto Varia, Business College Helsinki.

Hankkeen ideana on helpottaa uuden yritystoiminnan aloittamista ja luoda kannustava sekä tuettu oppimisympäristö. Projektissa hyödynnetään englanninkielistä digitaalista verkko-oppimisalustaa. Opiskelu tapahtuu vaiheittain; ensimmäisessä vaiheessa opiskellaan yritystoiminnan suunnittelua verkossa opettajien ohjaamana, laaditaan mm. liiketoimintasuunnitelma perustettavalle Street Food Pop-up ravintolalle yhteistyössä muiden mukana olevien oppilaitosten kanssa. Toisessa vaiheessa opiskelijoiden tehtävänä on perustaa oikea Street Food Pop-up ravintola. Street Food Pop up ravintoloita perustetaan neljään (Suomi, Hollanti, Espanja ja Italia) eri maahan (kukin toimii 2 päivää). Jokaisessa neljässä toteutuksessa on mukana eri opiskelijaryhmä. Ravintolan perustamisen ja pyörittämisen kautta opiskelijat oppivat käytännönläheisesti yrittäjyydestä. Mukana nyt myös ensimmäistä kertaa kaksi ammattikorkeakoulua. Hanke on jatkoa kahdelle jo aiemmin toteutetulle vastaavalle hankkeelle.

Hankeaika: 1.9.2018-30.6.2021

Rahoittaja: Erasmus+ KA2 (Strategic partnerships for vocational education and training)- Opetushallitus

Koordinaattori: PERHO Liiketalousopisto Oy

Hankevastaava Mercuriassa: Kaisa Paavola

KOULUKUMPPANIT: Perho Liiketalousopisto (Suomi), Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu (Suomi), Collegi Badalones, Badalona (Espanja), Estudis d'Hoteleria i Turisme CETT S.A. (Espanja), Istituto Professionale per i Servizi Alberghieri e della Ristorazione "Luigi Carnacina" (Italy), Istituto di Istruzione Superiore 'De Amicis' (Italy), Breda University of Applied Sciences (Hollanti)

Päättyneet hankkeet

YOUNG TALENTS – Creating new multicultural brands
Project period: 1.9.2017-31.8.2019
https://www.youtube.com/watch?v=8Cn0nrAkNt0


myCareer - kannustavaa ja innostavaa työvaltaista oppimista ulkomailla

Hankeaika: 1.8.2017-31.7.2019
https://www.youtube.com/watch?v=dro-FyF6Ka4


Reboot School - Dropout Stop - Digi-innovaatiot tukemassa opintojen edistämistä
Hankeaika: 1.1.2018-31.12.2018
MERCURIAn sparraama ja mentoroima”Skool!”-konsepti.

Virtaa vertaisilta - Lark kasi
Hankeaika: 14.12.2018 – 31.12.2019


Top Digi - Työpaikalla tapahtuvan oppimisen tukeminen digitaalisilla ratkaisuilla

Hankeaika: 1/2016 – 12/2017


JOPA - joustavasti peruskoulusta ammattiin

Hankeaika: 05/2016 – 06/2017


Tareeqi - My Way

Hankeaika: 06/2017 – 06/2018


Reilusti rinnakkain


Enhancement of Skills in Retail


Utopeda - uutta työvaltaista oppimista ja osaamista

Hankeaika: 4/2014 – 12/2015