14.10.2025

Ammatillisen opettajan näkökulma: Tiimityössä yhdistyvät hyöty ja hauskuus

Teksti | Sanna Hakkarainen, ammatillinen opettaja

”Kokemus yhdessä tekemisen taikuudesta”

Kokemus yhteisopettajuudesta ja tiimityöskentelystä on ollut antoisaa. Minulla on onni tehdä töitä kollegojen kanssa, jotka ovat innostaneet tekemään uutta ja haastaneet omalla osaamisellaan. Olen työskennellyt ja opiskellut kollegan kanssa, joka on kirittänyt minua parempaan.  Syyslukukauden alussa toteutin kurssin tiimiini kuuluvan opettajan kanssa, jossa luotsasimme opiskelijaryhmän suunnittelemaan markkinointikampanjan yritykselle. Viimeisin yhteisopettajuusprojekti on ollut tapahtuman toteuttaminen usean eri kurssin yhteistyönä. 

Tiimityö hyötynä: Osaamisen kehittyminen asiantuntijana

Voin perustella yhdessä toimimisen järkevänä toimintana koko organisaation ja oman osaamisen kehittymisen kannalta. Osaamisen kehittämistä ja tiimityön merkitystä on tutkittu runsaasti. Tästä esimerkkinä artikkeli “Kollektiivinen asiantuntijuus ja jaetut tietokäytännöt” (2012), joka käsittelee yhteisopettajuuden hyötyjä asiantuntijaraja-aitojen ylittämisenä. Asiantuntijuus voidaan nähdä yksilön tiedonhankintana, tiedonluomisena tai kulttuuriin osallistumisena.  Asiantuntijuus voi kehittyä myös yhteisöihin kasvamisena ja niiden toimintaan osallistumisena. Opettajana ja asiantuntijana kehittyminen toteutuu parhaiten kaikkien kolmen eri ulottuvuuden kautta.

Yhdessä ideoinnin ihana flow: Timanttisesta ideasta todellisuuteen

Yhdessä tekemisen hauskuus sisältää tunteiden vuoristoradan. Työskentelen tiimissä, jossa erilainen osaaminen, hyvä vuorovaikutus ja kiinnostus käsillä olevaan aiheeseen saavat aikaan jotakin taianomaista. Heidän kanssaan on mahdollista saavuttaa yhdessä ideoinnin ihana flow. Ideointi yhdessä on parhaimmillaan luova pyörre. Se synnyttää asioita tyhjästä, kehittää dialogin kautta uusia maailmoja, avartaa arkisen näkymän mahdollisuuksien keitaaksi.  Tuossa taianomaisessa hetkessä luodussa maailmassa ei ole olemassa mitään mahdotonta.

Tuo ideoinnin ihana flow on alku, pieni siemen, joka odottaa huolenpitoa. Vasta työnteon ja kannustuksen kautta ideasta tulee totta.  Uuden kehittäminen todelliseksi koostuu arjen epätäydellisistä hetkistä. Yhdessä tekemisen avulla keskeneräisyys voi vaihtua onnistumisen aallonharjaksi, jota leimaa voittamattomuuden tunne.  Projekti etenee vaihe vaiheelta ja lopulta mutkikaskin prosessi päättyy.  Lopputulos on usein ennakoitua sotkuisempaa.  Timanttisen idean rippeet näyttävät ensin lopputuloksessa ruttuiselta muistilapulta, joka on unohtunut työlaukun pohjalle.  Ja lopulta, tuo epätäydelliseltä tuntuva ruttuinen projekti sisältää jotakin parempaa. Yhdessä tehty lopputulos välähtää ihmeellisempänä kuin koskaan olisin osannut ajatella.

Yhteisopettajuus ja tiimityö sisältävät minulle parhaimmillaan uuden luomisen huimaavan pyörteen, tunteiden vuoristoradan, konkreettisen aherruksen ja välillä tuskankin keskellä vaikuttavan vuorovaikutuksen. Heittäytyminen ja avautuminen ovat mahdollisia työyhteisössä, jolla on kykyä kannatella. Siinä on psykologista turvallisuutta. Projektien vaiheiden yllätyksellisyys ja epävarmuus ovat myös kevyempiä kohdata yhdessä kollegojen kanssa. Yhdessä tekemisen palkitsevin hetki kiteytyy opettajan työn ytimeen: iloon opiskelijoiden onnistumisesta, joka on taianomaista.

Avainsanat: tiimityö, yhteisopettajuus, osaamisen kehittäminen, projektit, luominen, psykologinen turvallisuus

Lähteet ja luettavaa

Kai Hakkarainen, Jiri Lallimo ja Seppo Toikka. 2012. “Kollektiivinen asiantuntijuus ja jaetut tietokäytännöt” Aikuiskasvatus, 2012-12, Vol.32 (4), p.246-256.

Maarit Kauppinen, Minna Toivanen, marja Känsälä ja Kirsi Yli-Kaitala. 2022. “Psykologinen turvallisuus ja uudistava voima”. Psykologia 57 (04), 2022.

Taru Kekoni, Kaarina Mönkkönen, Marja-Leena Hyvärinen ja Eine Pakarinen. 2024. “Vuorovaikutus työelämässä. Kuinka edistää yhteistyötaitoja”. Gaudeamus.

Alexander S. McKay, Roni Peiter-palmor and James C.  Caufman. 2021. “Creative Success in Teams” ISBN: 978-0-12-819993-0, DOI: 10.1016/C2018-0-05206-8.