Teksti | Satu Uronen
Olemme opetusalalla olleet melkoisessa myllerryksessä muutamien viime vuosien aikana. Hallituksen tekemät leikkaukset ammatillisesta koulutuksesta ovat aiheuttaneet lumipalloefektin, jonka seurauksena olemme joutuneet miettimään entistä tarkemmin mihin meillä on enää varaa. Edellisen hallituksen toteuttaman oppivelvollisuusiän nostamisen aiheuttamat kulut ja nyt heti perään uuden hallituksen tekemät leikkaukset eivät olleet kovin tervetullut yhdistelmä. Oppilaitoksissa on tehty säästöjä niin paljon kuin on pystytty, eikä muutosneuvotteluilta tai irtisanomisiltakaan ole vältytty. Pystyimme ammatillisella puolella pitämään päämme juuri ja juuri pinnalla, koska viimeiset hallituksen koulutuksiin kohdistuvat leikkaukset eivät enää koskeneet ammatillista toista astetta, vaan nyt leikkurin alle joutui korkea-aste.
Ammatillinen koulutus vastaa yksilöiden, työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin
Suomen ammattikoulutuksen johtajat SAJO ry:n puheenjohtaja Pekka Tauriainen ja johtava rehtori Maija Aaltola totesivat Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan (8.6.2025), että ”Ammatillinen koulutus vastaa yksilöiden, työelämän ja yhteiskunnan tarpeisiin.” Me siis koulutamme ihmisiä, jotka tulevaisuudessa johtavat ja hoitavat Oy Suomi Ab:tä niin, että meillä on esimerkiksi varaa maksaa eläkkeet, hoitaa maamme puolustus ja kouluttaa lisää eri alojen ammattilaisia ja osaajia. Opiskelijamme ovat maamme tärkein pääoma, jota on syytä kannustaa ja kouluttaa mahdollisimman laadukkaasti.
Laadusta ei tingitä
Täällä ruohonjuuritasolla ei laadusta tingitä: oppilaitosten johtajat, opettajat ja muu henkilökunta kehittävät opetustaan ja toimintaansa mitä suurimmalla intohimolla. Johtajat ja rehtorit vastaavat siitä, että käytössä olevilla resursseilla saadaan opetus ja tukipalvelut toteutettua parhaalla mahdollisella tavalla. Opetushenkilöstö tekee työtä suurella sydämellä ja kutsumuksella, ja tukihenkilöstö varmistaa opetuksen ja muiden toimintojen järjestelyt omilla tahoillaan. Kova työ näyttää tuottavan tulosta, sillä opiskelijat ovat ammatillisen koulutuksen laatuun pääasiassa varsin tyytyväisiä. Palautteiden mukaan ammatillisen koulutuksen opiskelijat arvioivat saamansa koulutuksen noin tasolle neljä arviointiasteikolla 1–5 (amisbarometri 2022).
Mutta on todettava, että työskentely myllerryksen keskellä on välillä kuluttavaa. Alati vaihtuva toimintaympäristö rahoituslakiuudistuksineen, leikkauksineen ja tutkintouudistuksineen vaativat veronsa niin johdolta kuin asiantuntijoiltakin. Tilannetta ei helpota myöskään se, että ammatillisesta koulutuksesta annettu mielikuva mediassa ei vastaa todellisuutta täällä oppilaitoksissa kuin opiskelijoidenkaan ajatuksissa. Tutkija Penni Pietilän väitöskirjatutkimus ammattikoulujen opetuksen alennustilasta maalasi hyvin synkän kuvan, jota edes opetusministeri Anders Adlercreutz (r) ei pystynyt allekirjoittamaan (HS 27.5.2025). Varmasti ammatillisessa koulutuksessa on haasteita, mutta niihin tartutaan ja epäkohtia pyritään parantamaan mahdollisimman tehokkaasti.
Arvostettu työpaikka® -sertifikaatti 2025–2026
Miten sitten opettajat ja muu henkilöstö jaksavat innostua työstään ympärillä vellovasta muutoksesta huolimatta? Asiaa kysyttäessä usein vastaus on, että opiskelijat ovat mahtavia ja heiltä tuleva palaute antaa potkua työhön. Myös työnantajan antama tuki työssä jaksamiseen on keskeisessä osassa henkilöstön työhyvinvoinnissa. Mercuriassa teetettiin äskettäin kysely työntekijäkokemuksesta ja tulokset olivat todella kannustavia. Työntekijöiden antama suositteluindeksi työnantajastaan oli peräti +93 (eNPS), joka on ihan huippuluokkaa (Arvostettu työpaikka® -sertifikaatti 2025–2026). Mercurialaiset arvostavat työnantajaansa ja kokevat, että täällä huolehditaan hyvin henkilöstön jaksamisesta ja työilmapiiristä. Luottamuksen kulttuuri ja vapaus vaikuttaa omaan työhön saivat useita mainintoja avoimissa kommenteissa. Mutta ehkäpä eniten mainintoja saivat loistava työporukka, hyvä yhteishenki ja tekemisen meininki. Työnantajaan ja kollegaan luotetaan ja turvaudutaan, kun kiire ja stressi painavat päälle.
Vaikka joskus käy mielessä, että kunpa tätä työtä voisi välillä tehdä edes muutaman vuoden ilman, että tulee uudistuksia, leikkauksia tai muutoksia, niin aina niihin on kuitenkin sopeuduttu. Ammatillinen koulutus on Suomessa edelleen hyvällä, ellei jopa loistavalla tasolla. Ja kiitos siitä kuuluu hyvälle johtamiselle, innovatiivisille opettajille ja tukihenkilöstölle, joka huolehtii, että asiat hoituvat. Ja niinhän ne aina hoituvat. Hyvää kesää kaikille opetusalalla työskenteleville huippuosaajille!