25.01.2023

Koulukoirat aktivoivat ja rauhoittavat oppitunteja 

Koira-avustajien käyttö eri kasvatus- ja hoitotyöympäristöissä on kasvussa. Iloiset hännänheiluttajat tuovat elämää luokkiin ja voivat parantaa rauhatontakin ilmapiiriä ottamalla osaa opiskelijoiden työskentelyyn tai vaan olemalla läsnä. Eläinavusteisen toiminnan, erityisesti hevosterapian rinnalla on koirien käyttäminen ohjaajien ja opettajien apuna koko ajan kasvava trendi ja tutkimustenkin mukaan koirien läsnäolo luokissa lisää viihtyvyyttä (Schnorr 2020).  

Koira-avusteista pedagogiikkaa on kokeiltu muutamien vuosien ajan erityisryhmissä, mutta myös ihan tavallisilla luokilla ja tulokset ovat olleet poikkeuksetta rohkaisevia. Koulukoiran kanssa työskentely voi parantaa lasten ja nuorten vuorovaikutustaitoja ja itsetuntemusta. Koirat auttavat tunnistamaan tunteita ja käsittelemään niitä. Koirat toimivat ihmiselle ikään kuin peilinä ja ne ovat hyviä tunnistamaan, jos joku on luokassa huonolla tuulella tai epävarma. Yleensä koiran läsnäolo ja rapsuttelu helpottaa vaikeita tunteita ja ilmapiiri helpottuu. Koirat ovat suomalaisille tuttu kotieläin ja sen vuoksi koiran tuominen luokkatiloihin on melko helppoa. Toki aina täytyy huomioida terveydelliset seikat, kuten allergiat, jolloin eläinten tuominen oppilaitoksen tiloihin ei aina onnistu.  

Myös Mercurialla on ollut oma koulukoira Mitri jo usean vuoden ajan. Mitristä on tullut koko koulun lemmikki, ja kaikki tunnistavat Mitrin myös sosiaalisesta mediasta. Hänellä on Instagramissa ja Facebookissa omat tilit, @koulukoiramitri, jossa hänellä on muutamia satoja seuraajia. Mitri on aktiivisesti mukana ohjaajansa Marisa Köngäksen tunneilla, jossa hän osallistuu esimerkiksi matematiikan opetukseen ja oikeastaan mihin tahansa opettavaan aineeseen. Tärkein Mitrin tehtävä on kuitenkin toimia ”tassuterapeuttina”, joka tarkoittaa rapsuteltavana olemista ja rapsuttajiahan Mitrillä riittää. Kysyimme Mitriltä muutaman kysymyksen hänen työstään koulukoirana, ja tässä haastattelu kokonaisuudessaan: 

  1. Kuka olet ja mitä teet työksesi Mercuriassa? 

Olen Mitri, yhdeksänvuotias herraskoira ja rodultani lagotto romagnolo. Koulukoiraksi päädyin, kun muutin Lapista takaisin Vantaalle. Uran vaihto pelastuskoirasta koulukoiraksi oli tosi onnistunut ja nykyään huolehdin mercurialaisten jaksamisesta opinnoissa ja työssä. Tassuterapiassa minun kanssani voi rapsutella suruja ja murheita pois ja olen myös tosi hyvä kuuntelemaan, kun tehtävät, opettajat tai muut opiskelijat tuntuvat ärsyttäviltä. Minusta on myös paljon apua, kun harjoitellaan erityisiä taitoja, kuten tehtävien pilkkomista suoritettaviksi kokonaisuuksiksi, asioiden ketjuttamista ja toistojen tärkeyttä.  

Ja koska olen muotovaliokoira, niin tottakai olen mukana työpaikkani markkinoinnissa ja somesisällössä! 

  1. Mikä on parasta työssäsi? 

Parasta työssäni on rapsutukset. Ja namit. Ja rapsutukset erityisesti tuolta hännän juuresta. Opiskelijoilla on ihanat rapsutussormet, jotka saan kyllä joka päivä osumaan oikeaan kohtaan.  

  1. Mikä on haastavinta työssäsi? 

Haastavinta on olla mieliksi minun pomoihmiselleni silloin kun olen oikein, oikein iloinen nähdessäni tutun opiskelijan ja haluaisin kovaan ääneen kertoa, kuin kiva häntä onkaan tavata. Tuo oma ihminen komentaa silloin hiljaiseksi ja väittää minun häiritsevän oppitunteja.  

  1. Miksi koulukoiria tarvitaan? 

Koulukoiralla on tutkitusti iso merkitys sekä opiskelijoille kuin opettajillekin. Koiran rapsuttelu laskee stressihormoneja ja verenpainetta. Koulukoira on myös usein tosi tarpeellinen apu niin hyvinä kuin kurjina koulupäivinä ja välillä oikein pätevä tekosyy, kun hieman laiskottaa, eikä millään jaksaisi nousta säkkituolista opiskelun pariin.  

  1. Mikä on lempiaineesi koulussa? 

Minä tykkään eniten matikan vähennyslaskuista, olen hyvä vähentämään esimerkiksi koiranameja, mutta tykkään myös paljon eri kielien opiskelusta. Tällä hetkellä tunnistan käskyjä jo viidellä eri kielellä! 

Lähde: 
Scnorr, P. 2020. Näkemyksiä koira-avusteisen koulutuksen tuomista hyödyistä käytännön työhön. Helsingin Yliopisto, pro gradu -työ.  http://urn.fi/URN:NBN:fi:hulib-202004081759      

Teksti:
Satu Uronen, viestintäpäällikkö 
Mitri, koulukoira