23.03.2020

Usein kysytyt kysymykset

Kysymykset ja vastaukset liittyen Mercurian toimintaan ja etäopintoihin korona-epidemian aikana

Koronaepidemian aikana Mercuria on joutunut sulkemaan ovensa 13.5. asti, mutta opiskelu jatkuu etäopiskeluna kotona.

Olemme koonneet tälle sivulle kysymyksiä, joita opiskelijoille on varmasti herännyt tästä poikkeustilanteesta ja vastauksia niihin.

Mercurian tilat

1. Miten Mercuria toimii 13.5. jälkeen?

Toteutamme opetuksen loppukevään opetuksen pääosin etänä (alkaen 14.5.). Ainoastaan ne opiskelijat, joiden kanssa on sovittu lähiopetus koululla suoritettavaksi, voivat tulla Mercuriaan opettajan kanssa sovitun aikataulun mukaisesti. Koulurakennus ei ole yleisesti avoinna. Myös muut palvelut, kuten terveydenhuolto ja kirjastopalvelut ovat avoinna ainoastaan erikseen sovittuina aikoina. Ota yhteys ko. palveluihin sähköpostitse tai puhelimella, ja sovi henkilökunnan kanssa tapaamisaika.

2. Onko Mercurian tilat avoinna?

Mercuria-talo on suljettuna 18.3.-13.5.2020 välisen ajan. Opinnot jatkuvat etäopiskeluna tuona aikana lähinnä eKampuksella. Päivystämme arkisin klo 9.00-16.00 numerossa 09-895581 (vaihde) tai 040-849 8809 (kiinteistöpäivystys).

3. Voinko tulla hakemaan koululta tavaroitani?

Mercuria-talo on suljettu ajalla 18.3.-13.5.2020. Kiinteistössä on päivystys klo 9.00-16.00, ja voit soittaa päivystysnumeroon (040 849 8809) ja sopia erikseen asioinnista Mercuria-talossa.

4. Pidetäänkö keväällä valmistujaisjuhlat?

Valmistujaisjuhlia ei tämänhetkisen tiedon mukaan voida järjestää 29.5.2020. Siirrämme juhlat alkusyksyyn 2020, ja lähetämme kutsut valmistuneille, kun päivämäärä varmistuu.

Opiskelu verkossa

1. Miten voin jatkaa opintojani, koska Mercuria on siirtynyt etäopiskeluun 13.5.2020 asti?

Tarkoitus on, että jokainen opiskelija seuraa lukujärjestyksen mukaista opiskelua eKampuksen välityksellä. Jokaisen eKampus-kurssin ensimmäiseltä välilehdeltä (Esittely ja ohjausta) löytyy Nähdään verkossa! -linkki, jota kautta pääset liittymään istuntoon. Tarkemmat ohjeet verkko-opetukseen löydät tästä linkistä.

Ammatti- ja erikoisammattitutkintoja suorittavat opiskelijat saavat erilliset ohjeet lähipäivän kutsun yhteydessä HOKS-ohjaajalta sähköpostiin.

2. Suoritan kaksoistutkintoa, miten lukio-opintoni jatkuvat?

Lukio-opinnot jatkuvat lukujärjestyksen mukaisesti verkossa. Vantaan aikuislukion opettajilta on tullut ohje, miten lukio-opintoja jatketaan. Lukio-opintoihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä Pekka Rajalaan etunimi.sukunimi@mercuria.fi

3. Olen unohtanut salasanani, enkä pääse kirjautumaan eKampukselle. Mitä teen?

Ota yhteys ICT-tukeen osoitteeseen helpdesk(@)mercuria.fi. He auttavat sinua käyttäjätunnukseen tai salasanan unohtamiseen liittyvissä asioissa.

4. Minulla oli sovittuna näyttökeskustelu opettajan ja työpaikkaohjaajan kanssa, mutta se peruttiin. Mitä minun pitäisi tehdä?

Voit sopia ohjaavan opettajan kanssa uudesta näyttöajankohdasta. Se voidaan toteuttaa etänä joko Teamsin tai Whatsapp-videopuhelun avulla.

Työelämäjaksot

1. Peruuntuuko TJK-jakso nyt kokonaan vai siirtyykö se vain eteenpäin?

Pääsääntöisesti työelämäjaksot siirretään alkavaksi myöhempään ajankohtaan, kun valtioneuvosto antaa ohjeistukset, että voimme taas aloittaa normaalin lähiopetuksen. Tässä poikkeustilanteessa olemme saaneet mahdollisuuden valmiuslain nojalla toimia eri tavalla, erityisesti valmistuvien opiskelijoiden kohdalla. Jos sinulla on tjk-jaksoa jäljellä enää vähän aikaa, niin näyttöä voidaan aikaistaa. Näyttöjä voidaan myös tällä hetkellä antaa muuallakin kuin alan työpaikoissa, ja aikaisemmin hankittua osaamista (kesätyö, osa-aikatyö ja muu osaaminen) voidaan hyväksyä osaksi näyttöä. Jos tjk-jaksosi ei ole vielä ehtinyt alkaa, niin se siirretään syksyyn 2020.
Kysy näistä mahdollisuuksista omalta HOKS-ohjaajaltasi.

2. TJK-jaksoni on peruttu/keskeytetty. Miten nyt toimin?

Ota yhteys omaan HOKS-ohjaajaasi ja sovi hänen kanssaan opintojen jatkamisesta verkossa (eKampus). Voit joko jatkaa kesken jääneet kurssit loppuun tai valita uusia kursseja Koronaviikkojen tarjottimelta. Tarjotin löytyy Wilmasta.

3. Minulta päättyi juuri työelämäjakso, miten voin hakea ateriakorvausta ja mistä löydän lomakkeen?

Ateriakorvauslomake löytyy Wilmasta kohdasta Lomakkeet. Täytä lomake sähköisesti Wilmassa ja tallenna lomake. Hae sen jälkeen lomake uudestaan kohdasta Tulosteet ja tallenna se pdf-muodossa koneellesi. Jos pystyt, niin allekirjoita lomake Adobe Acrobat (tai muulla) ohjelmalla, ja lähetä se sähköpostin liitteenä HOKS-ohjaajallesi, joka toimittaa lomakkeen eteenpäin maksuun. Jos et pysty allekirjoittamaan lomaketta, niin lähetä se HOKS-ohjaajalle ilman allekirjoitusta. Muista tarkistaa työpäivien lukumäärä (TOPI-appista näet, kuinka monta päivää olet ollut töissä) sekä tilinnumero, johon korvaus maksetaan.

Opiskelijapalvelut

1. Tarvitsen opiskelutodistuksen, miten saan sen?

Opiskelutodistuksen saat Helpistä. Ota yhteys helppi(@)mercuria.fi, ja he voivat lähettää opiskelutodistuksen sähköisesti tai postitse.

2. Olen saanut opintoni valmiiksi. Miten saan tutkintotodistuksen?

Teemme tutkintotodistuksia säännöllisesti kevään aikana (27.3., 17.4., 30.4., 15.5. ja 29.5.). Kun kaikki opintosi on suoritettu, ole yhteydessä omaan HOKS-ohjaajaasi ja sovi todistuksen tilauksesta. Muistathan vastata Amis-päättökyselyyn, johon saat linkin omalta HOKS-ohjaajaltasi.

3. Onko kirjasto auki? Voinko käydä lainaamassa sieltä kirjoja?

Kirjasto, kuten koko muukin rakennus on tällä hetkellä suljettu. Vain omia tavaroita voi käydä hakemassa, ja se täytyy sopia erikseen kiinteistön henkilökunnan kanssa.Kiinteistössä on päivystys klo 9.00-16.00, jolloin voit soittaa päivystysnumeroon 040 849 8809.

4. Olen lainannut kirjastosta kirjoja ja niissä on kohta palautuspäivä. Miten toimin?

Kaikkiin kirjastosta lainattuihin kirjoihin on automaattisesti pidennetty laina-aikaa, joten niitä ei tarvitse palauttaa alkuperäisenä palautuspäivänä. Koska laina-aikaa on pidennetty, ei niistä mene myöskään myöhästymismaksua. Voit seurata sähköpostistasi koska laina-aika on päättymässä. Jos tarvitse lisäaikaa tämänkin jälkeen, voit jatkaa laina-aikaa verkossa tai laittaa Helpin sähköpostiin viestiä – helppi(@)mercuria.fi

5. Minulla ei ole tietokonetta kotona, voisinko lainata koululta läppäriä?

Tällä hetkellä tietokoneiden lainaaminen ja käyttäminen oppilaitoksen ulkopuolella ei teknisesti onnistu. Jos opintosi eivät etene, koska sinulla ei ole tietokonetta käytössäsi, niin ota yhteys opinto-ohjaajaan. Muistathan, että eKampuksella voit opiskella myös puhelimellasi kirjautumalla puhelimen nettiselaimella eKampukselle samalla tavalla kuin tietokoneella.

6. Minulla oli sovittu aika terveydenhuollon kanssa (terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi). Voinko mennä koululle häntä tapaamaan?

Tällä hetkellä kaikki terveydenhuollon henkilökunta on määrätty työskentelemään etänä ainakin 13.5. asti. Ota yhteys omaan terveydenhuollon yhteyshenkilöösi ja sovi hänen kanssaan tapaaminen puhelimitse, Whatsappilla (jos mahdollista) tai keskustele hänen kanssaan sähköpostin välityksellä. Alla näet terveydenhuollon henkilökuntamme yhteystiedot:
Silja Apilainen, terveydenhoitaja, 040 823 898, etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Anni Hirsaho, psykologi, 043 825 9708, etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Minna Leutonen, terveydenhoitaja, 043 825 9924, etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Jyri Saarinen, kuraattori, 043 826 6106, etunimi.sukunimi@vantaa.fi
Pekka Siutila, oppilaitosdiakoni, 050 355 2715, etunimi.sukunimi@evl.fi