12.12.2025

Oivalluksia ja osaamista tekemällä oppien

Teksti | Johanna Haapajärvi, ammatillinen opettaja

Kollegani Sanna Hakkaraisen lokakuun blogi käsitteli yhteisopettajuutta ja sen tuomaa iloa opettajan työhön. Yhteisopettajuus on erityisen toimivaa silloin, kun opetusmenetelmänä käytetään tekemällä oppimista. Learning by doing nostaa keskiöön opiskelijan aktiivisen roolin omassa oppimisprosessissaan. Oppiminen rakentuu kokeilemalla, keskustelemalla ja yhdessä toimien. Vaikka menetelmä ei ole opettajalähtöinen, se ei vähennä opettajan tarvetta. Tekemällä oppiminen tapahtuu yleensä ryhmätyöskentelyn kautta, ja useampi käsipari on tarpeen, kun sparrataan opiskelijoita tehokkaaseen yhteistyöhön, hyvään vuorovaikutukseen ja vastuun ottamiseen yhteisestä oppimisesta.

Halloween-projekti – oppimista aidossa ympäristössä

”Moni kertoi olevansa ylpeä omin käsin toteutetusta, onnistuneesta tapahtumasta”

Olen hyödyntänyt tätä opetusmenetelmää useilla kursseilla, ja tänä syksynä sovelsin sitä jälleen tapahtumajärjestelyjen opetuksessa. Opiskelijat toteuttivat Kulttuuritalo Martinukselle jo viidettä kertaa lapsiperheille suunnatun Halloween-tapahtuman, johon osallistui noin 400 vierasta. Opiskelijat vastasivat ohjelmasisällöstä ja käytännön järjestelyistä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tapahtumasta saatu palaute oli erinomaista, ja kurssin arvosanaksi opiskelijat antoivat 4,7/5. Moni kertoi olevansa ylpeä ”omin käsin” toteutetusta, onnistuneesta kokonaisuudesta. Parasta kurssissa oli ollut tekemällä oppiminen, ryhmässä toimiminen ja korkea vaatimustaso.

Tekemällä oppiminen innostaa ja tuottaa oivalluksia

Opettajana on palkitsevaa nähdä opiskelijoiden innostuneisuus, mutta ennen kaikkea heidän kehittymisensä. Tapahtumajärjestelyjä olisi vaikea opettaa pelkän teorian kautta, mutta tekemällä oppimisessa teoria ja käytäntö limittyvät luontevasti. Opiskelijat oppivat projektinhallintaa, tiimityötä, viestintää, budjetointia, sidosryhmäyhteistyötä sekä tapahtuman jälkiarvioinnin merkityksen. He osaavat yleensä myös hyvin arvioida koko prosessin onnistumista ja antavat kehitysehdotuksia seuraavia projekteja varten. Oivalluksia ja oppimista syntyy, kun projektia reflektoidaan ja käsitteellistetään sen päätyttyä.

Osaamista, muistijälkiä ja syvällistä oppimista

Ammattikoulutuksen osaamisperusteisuus haastaa meitä opettajia miettimään, millaisten tekojen kautta oppimista tapahtuu ja osaamista syntyy. Projektin ympärille rakennettu kurssi tarjoaa tähän erinomaisen alustan. Työelämää muistuttavat tilanteet, vastuun ottaminen, tiimin sisäiset ylä- ja alamäet sekä yhdessä tekemisen ilo vahvistavat opiskelumotivaatiota, yhteisöllisyyttä ja kouluviihtyvyyttä. Uskon vahvasti tekemällä oppimisen voimaan. Kun opiskelijoita haastetaan kokeilemaan asioita aidoissa tilanteissa, ja menemään myös epämukavuusalueelle, se jättää vahvan muistijäljen. Opiskelijan aktiivisen roolin kautta oppimisprosessi tuottaa syvällisempää oppimista sekä aitoa osaamista.

Kuvassa opiskelijat ohjaajineen Halloween-tapahtumassa Martinus-salissa

Avainsanat:

Tekemällä oppiminen, ammatillinen koulutus, osaamisperusteisuus, tiimityö, opiskelijalähtöinen oppiminen, projektityöskentely

Lähteet ja lukuvinkit:
Aarnivuori, Niina, and Eveliina Keskinen. “Kun oppiminen muuttuu oivallukseksi – Osallistavat opetusmenetelmät hoitotyön koulutuksessa.”  Teaching and Learning Centre, Tampereen korkeakouluyhteisö, 2025. https://sites.tuni.fi/tlc/blogi/kun-oppiminen-muuttuu-oivallukseksi-osallistavat-opetusmenetelmat-hoitotyon-koulutuksessa/

Arkko-Saukkonen, Anitra, and Minttu Merivirta. ”Innostusta oppimistilanteisiin: Vinkkejä oppijalähtöiseen opetukseen”. Lapin ammattikorkeakoulu, 2015. PDF file: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/103445/Innostusta%20oppimistilanteisiin_valmis%20web.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Tiimiakatemia Global, 2028. ”Opettajasta tiimivalmentajaksi: Kokeile tiimioppimista!” Partus Oy. https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2018/08/Opas-opettajasta-tiimivalmentajaksi-Tiimiakatemia-Global-220818.pdf