27.11.2023

”Elämänkumppaneitakin täytyy kierrättää” – Opiskelijoiden kokemuksia Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon kurssilta 

Teksti | opiskelijoiden blogeista koostanut Satu Uronen

Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon kurssilla tehtiin tänä syksynä yhteistyötä design-huonekalujen myyntiin keskittyvän Vepsäläisen kanssa. Kurssilla syvennyttiin konkreettiseen markkinointityöhön ja projektin tarkoituksena oli kehittää nuorille suunnattu kampanja, joka lisäisi Vepsäläisen tunnettuutta tässä kohderyhmässä. Kurssin alussa opiskelijat tutustuivat Vepsäläiseen yrityksenä paikan päällä, sosiaalisessa mediassa sekä Vepsäläisen verkkosivujen kautta. Kilpailijoista, kuten Ikeasta ja Jyskistä tehtiin kilpailija-analyysi ja niiden markkinointia tutkittiin ja arvioitiin tarkasti. Opiskelijat teettivät myös kyselyn Vepsäläisestä Mercuriassa potentiaalisille asiakkaille Tämä tieto toimi perustana opiskelijoiden omalle kampanjasuunnittelulle. 

Markkinointikampanjan ideointi ja suunnittelu 

Taustatietojen ja kilpailijoiden analysoinnin jälkeen ryhmät lähtivät suunnittelemaan itse kampanjoita. Kampanjaideoiden keksiminen osoittautui aluksi haastavaksi, ja ryhmät pyörittelivät erilaisia suunnitelmia ennen varsinaisten kampanjoiden toteutusta.  Muutama ryhmä päätyi yhteistyöhön toisen tunnetun suomalaisen brändin, Marimekon kanssa. Yhteistyön tuloksena syntyi esimerkiksi kierrätettävyyteen keskittyvä kampanja. Tämän kampanjan sloganiksi ideoitiin kekseliäästi ”Elämänkumppaneitakin täytyy kierrättää”, jossa hyödynnettiin hauskasti Vepsäläisen omaa slogania ”Elämänkumppaneita tositarkoituksella”. Kampanjan kierrätysnäkökulman toivottiin kiinnostavan kohderyhmäksi valikoitunutta nuorempaa asiakaskuntaa. Visuaalinen ilme ja kampanjaan annettu budjetti olivat myös tärkeä osa suunnitteluprosessia ja Vepsäläiseltä saatiin käyttöön sekä brändi-ilmeen ohjeistusta ja talouden lukuja.  

Kampanjan markkinointikanavat valittiin huolella, ja Vepsäläisen oma henkilökunta oli mukana ohjeistamassa ja kommentoimassa kampanjasuunnitelmia koko prosessin ajan.  Mukana kanavavalikoimassa olivat eri sosiaalisen median kanavat, mutta myös muita kanavia haluttiin ottaa mukaan kampanjaan. kuten Finnkinon leffapeli. Viimeisillä kurssiviikoilla keskityttiin valmistautumaan esityksiin Vepsäläiselle. Opiskelijat olivat valmistautuneet esityksiin huolella ja monet vähän jännittivätkin oman kampanjasuunnitelman esittämistä Vepsäläisen edustajille. Esitykset menivät kuitenkin hienosti ja Vepsäläisellä oltiin tyytyväisiä yhteistyön tuloksiin.  

Kurssin opetukset ja kokemukset 

Kurssi osoittautui opiskelijoille erilaiseksi ja mielenkiintoiseksi tavaksi työskennellä aiempiin kursseihin verrattuna. Konkreettinen tekeminen ja suunnittelu oikean yrityksen kanssa jätti opit paremmin mieleen kuin pelkät luennot tai kirjallisten tehtävien tekeminen. Kurssin lopuksi opiskelijat kertoivat saaneensa hyvät eväät jatkoa ja tulevaa työelämäjaksoa varten. 

Markkinointikurssi tarjosi opiskelijoille ainutlaatuisen tilaisuuden soveltaa teoriaa käytäntöön yhteistyössä oikean yrityksen kanssa. Projekti ei ainoastaan kehittänyt markkinointiosaamista, vaan myös antoi arvokkaita kokemuksia, jotka opiskelijat voivat hyödyntää tulevassa työelämässään.”